expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

August 18, 2009

Berniaga tu biarlah jujur!

Pada suatu hari dalam minggu lepas, mama saya ada beli cempedak goreng dan beberapa kueh goreng² lain. Beli dan terus dibawa pulang ke rumah.

Saya pun dengan terujanya tengok cempedak goreng tu terus amek dan gigit. Skali ngap, ya Allah, kenapa cempedak ni busuk? Saya cuba ambil yang lain, sama jugak. Saya pun terus tengok yang lain² tu. Memang sah, semua cempedak goreng tu asalnya dari cempedak yang dah buruk dan busuk.

Eeeee.....geram saya tau. Rasa macam nak serang je makcik indon yang berjual kueh di gerai sebelah flat tinggi di Kg Baru tu. Nasib baik kueh tu dah sampai rumah. Kalau makan di gerai tu, memang saya sound je makcik tu!

Makcik indon, lain kali nak berniaga biar ikhlas, jujur. Jangan nak untung je lebih. Dah la datang cari rezeki di negara orang, buatlah cara pendatang! Tak berkat tau!!!

6 comments:

honeylanz said...

sampai hati buat kt org mcm tuh!! x jujur sungguh...sedapnye time2 ptg ni pekena cempedak grg n nes. tarik!!

mama uzma said...

uishh...
ingatkan kat depan taska iena tadi..hihi..

Zuhaini said...

alahai siannya.. dah la pregnant.. :( sabar ya...

kirana said...

gi pulangkan balik kat dia..bagi dia tau

aku penah dulu..goreng pisang minyak buleh perah..bau hapak minyak lama lak tu..pastu gi pulangkan balik..tak amik duit pon..just nk tjuk protes

Fzlna said...

uish, kalau aku la, aku g pulang kan balik..lantakla dia nk kata apa, aku beli guna duit aku kan, kena buat camtu baru peniaga2 sedar diri, kalau tak, tak berubah...

AiNeRzA said...

melampau la tu kasi cempedak busuk...lain kali jgn beli lagi...pandang pun jangan...jeling pun jangan kedai indon tu...