expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

October 19, 2010

Panduan Melawat Baby Baru dan Orang Bersalin 1

Wah gitu. Dah serupa masuk forum mak² ye dok? Eh, saya memang dah jadi mak pun. Hahahaah! Anyway, terasa nak share tips on subject matter selepas baca missy CC's post about visiting her friend's new baby. Bare in mind, these are solely from my own experience and observation.

Biasalah kita ni, bila tau sedara mara atau kawan-kawan bersalin, dan dan excited teruja nak visit kan? Especially the singles or young couple. Maksudnya yang betul² baru dalam alam kahwin, sambut baby ni. The minute you know about the good news, dan² set date and time nak visit. Betul tak? Ok, bagi yang tak biasa visit baby and orang bersalin, I'll share some tips and points that are good for you as well as to the baby and new mommy.

Timing


Timing is crucial. Kita nak visit baby dan orang bersalin (not to forget the daddy as well!) ni kena tau timing. When is the right time to visit? Pada saya dan mungkin juga pada orang² yang baru jadi new parents ni, I prefer to be at least one week after delivery. Better, 2-3 weeks after delivery. Kita kena ingat, kawan kita tu baru bersalin. Badan masih lemah. Nak adjust to new lifestyle is not as easy as ABC. Sleepless nites, cramp bodies, yang bapaknye pun, banyak benda jugak nak buat. Maka, berilah sedikit masa untuk kawan kita tu settle dlu. By the second week, mesti dah ok and lebih ceria nak borak² dengan uols!

Presents


Rasa tak best kan visit baby tak bawak hadiah. Kalau orang tua² memang takdenye bawak² hadiah ni. Hulur je la RM kat bawah bantal baby tu. I loike! Hahahaha. Tapi biasanya yang muda² ni (eh saya pun muda yek) suka je beli bagi hadiah. Syok pe pi baby dept tengok baju, mitten booties cute mute segala. Dok gitu dik? Saya sarankan pada uols yang nak belikan hadiah, belilah yang boleh digunapakai, bukan barang yang bakal jadi tukun penyerap habuk bak kata missy CC. Saya paling tak suka kalau dapat readymade hampers tu. Banyak yang tak pakai dari pakai. For example; botol susu. Kebanyakkan newborns are breastfeed which means bottles are not necessary. Kalaupun dia tak breastfeed, dah tentu si mak pak sudah belikan botol yang jauh lebih canggih dari yang tersedia dalam hamper tu. Ada uols pernah nampak hamper kt Jusco ke Parkson ke letak botol susu cap Avent? Nan hado kan?

Then, baju. Ohhh.....biasa jumpa set newborn dalam kotak tu? Yikes! Mak tak suka noks. Sebab kotak tu hanya nampak cantik di luar tidak di dalam. Set baju adalah super kecik (klau baby kecik oklah) dan kualiti biasanya tidak setanding harga. And again, mak pak baby tu pasti dah sediakan baju-bajan anaknya yang baru lahir. I suggest, kalau nak bagi baju, belilah yang 6months onwards. Memang tak boleh pakai terus tapi boleh pakai later. 6 bulan adalah sekejap saje. Kan lebih bermakna dari hadiah itu di simpan dan diberi pulak pada orang lain. Oppsiee...

Kalau officemate yang bersalin, uols pakat² sesama officemates untuk collect duit dan bagi hadiah yang grand sket. Lagi senang, tanya mak pak baby apa yang diorang nak. Officemates Mr Hubby dulu bagi baby chair from Fisher Price pada Dania. Sekarang Nisha pulak guna. Mr Hubby dan officemates beliau sama² ke Parkson KLCC untuk pilih dan beli.


Ohhh.....ada banyak lagi tips tapi kita sambung nanti ye. Saya penat la.

Coming up...

Manners
Dealing with the other kids
To eat or not to eat?



6 comments:

DeeYa said...

Me nak tambah.. janganlah menyibuk nak bagi petua tu petua nie yang tidak dibuktikan kesahihannya oleh fakta sains atau bukan dari medical expert..

Queen said...

hehehehe....

suke jugak..tapi lebih suke style orang lama..maybe sebab dah terbiasa tgk mak buat gitu..kalau baby je...insyaAllah..menyelitkan kepingan not besar2..lagi besar lagisaya happy...sebab rasa puas gitu..ecewaaahhh...

walaupun kadan gtu jumpe bukan kat rumah die time pantang..kalau jumpe kat luar ke..kat rumah org ke..tetap dapat.. =)

mama uzma said...

Urmm betui gak apa yg akak kongsikan tuh...lagi bab hadiah yg karut marut..bukan x bersyukur atau berterima kasih org bg..tp drpd membazir x guna lg kesian..

lg2 klu dpt hampers yg penuh ngan botol 3-4 biji..pastu yg ada skali ngan beg bagai..alahai sure mmg x pakai..last2 sedekahkan kat taska(nasib baik ada taska..hihi)

SB said...

bagusla tips2 ni...
to the point dan jujur untuk kebaikan bersama si pemberi dan penerima...bleh elak pembaziran...:)

~ N.I.N.A ~ said...

Salam Fatin...it's me Nina ur ex-schoolmate mase kat bbgs dulu...nice blog u have here..kindly visit mine n hope u'll be my follower as well :) - http://mypinkythoughts.blogspot.com

cc said...

mmg meletops punya tips! thank u for sharing :D

pssttt...hadiah2 yg org beri tp blm digunakan tu akak buat apa? jd tukun penyerap habuk kah? muakakaka