expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

April 4, 2013

Sindrom Anak No 2


Ini cumalah dari pemerhatian aku terhadap anak aku si Nisha. Dan juga dari perbincangan dengan kawan-kawan yang beranak dua juga. Kami bandingkan kelakuan dan perangai antara no 1 dan no 2 untuk dapatkan perbezaan dan kata sepakat mengenai Sindrom Anak No 2. Hahaha 

P/s: takde niat nak membanding-bandingkan anak no 1 dan no 2. Kang ada yang kata tak elok bandingkan anak la, each child is different la. Yes, aku agree. Tapi sikit sebanyak memang akan ada perbezaan dan persamaan itu. 

1. Lebih Berani - Nisha memang berani dalam banyak hal. Dengan binatang, ketinggian, berani mencuba apa saja walaupun tau benda tu bahaya sebab sudah ditegah oleh Mommy garang tetaplah nak cuba jugak. Kadang tu berani tak bertempat. Memang selalu buat Mommy dan Abah nak gugur jantung. 

2. Suka Menjawab - Ohhh haiiii. Bab ni memang kadang-kadang membuatkan aku tarik rambut. Kadang tu kelakar. Nisha ni memang banyak mulut. Pot pet pot pet tak kira masa tak kira kat mana. Diam bila tido je. Kalau tak bercakap dia menyanyi. Pantang la dengar lagu mesti nyanyi. Betul ke tak, sama ke tak tak pe janji nyanyi. Haa bila bercakap mestiiiiiiii ada jawapan. Tak boleh tidak mesti ada walaupun "Ye laaa" Dengan Dania dulu sometimes bila kita cakap benda tu tak boleh, dia akur. Dengan Nisha, no wayyy. Dia mesti menjawab atau bertanya lagi dan lagi dan lagi sampai dah takde jawapan aku nak bagi. 

3. Fighting Spirit - Mungkin sebab lahir-lahir dah kena bersaing dengan kakak. Dalam apa saje situasi, mereka akan berlawan. Hatta suap makan pun mesti lawan sapa dapat suap dulu. Boleh? Bila tak dapat jadi yang pertama, mula nak mogok. Merajuk dan melawan. Kalau 'gaduh' dengan dia, dasyat. Dia punya determination to win tuuu sangat tinggi. In a way bagus jugak, semoga trait ini sampai ke besarlah dan diaplikasikan in a good way. 

4. Rebellious. Sikit. Dengan dia, No is not an answer. Ko lawan dengan dia cemana pun, kalau dia kata dia nak, memang dia akan dapat. Kalau tak dapat jugak, dia akan cari sumber (read: papatuk) yang membolehkan dia dapat. Go getter ni hahaha. 


Tu je laa yang aku ingat serba sedikit. The good and the bad traits yang ada. Yang bad tu boleh juga jadi good in certain situations. Haihhh, ini no 2. Tak tahulah macam mana kalau ada no 3, no 4 nanti. Pitam! hahahaha

2 comments:

JaNnAh said...

macam tu ka... kena check si leha nanti... skang blom nampak pape lg.. hahah..

FAM said...

Jannah: haa tunggu la 5/6 bln lg kang dh start merangkak ke apa, tgk ciri berani tu hehehe