expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

April 6, 2009

Kepala Hitam


Alhamdulillah, kulit muka saya bukan jenis yang bermasalah sangat. Saya jarang dapat pimples walaupun waktu 'kawan' datang. Cuma masalah saya, blackheads di hidung! It seems they are not going anywhere but my nose. Sometimes I became so obsessed with it. Segala tweezer, batang besi cungkil blackheads semua saya ada.

Dah banyak jugak skin specialist yang saya jumpa, (skin specialist yg biasa2 aje, bkn dematologist & such) semua recommend face scrub. Oh yes, I scrub my face alternate days (ini time rajin) or at least once a week. Kalau scrub tu, memang saya tenyeh genyeh hidung sampai merah2 sebab nak keluarkan blackheads iteww. Dan memang sedap, smooth and clear gitu. Tapi setakat 1 atau 2 hari saje. Lepas tu, dia datang kembali. Ni scrub yang saya guna. Murah saje, boleh beli di Watsons.


St Ives Apricot Scrub for normal skin


Haa...dah lepas scrub, biasanya once a week saya akan tepek ini pada hidung. Dan tunggu lebih kurang 10-15 minit (dalam tempoh menunggu ni, macam-macam komen datang dari suami dan anak saya - suka sgt la dapat kenakan mommy ya!) Dan selepas 15 minit, saya akan menanggalkan strip ini dari hidung...WOW!!! tercacak-cacak objek hitam atas strip itu (sila jangan bayangkan atau anda akan muntah mual).




Biore's Pore Strip pack. I usually guna yg hitam.

Dulu-dulu juga saya rajin ke kedai makcik saya untuk facial. Dan saat yang paling saya tunggu ialah saat vacuum. Oh tidak tidak. Bukan vacuum rumah, ni vacuum for nose and breast! Yeap, breast. Opps...

Tapi sekarang makcik saya sudah menutup kedainya di Melawati dan hanya beroperasi di Putrajaya, punahlah hasrat saya untuk facial sekali seminggu. Nak cari tempat lain sangat la mahal.




You all ada tak blackheads nih? Camne you all get rid of it?


4 comments:

JaNnAh said...

achic.. i use st ives scrub yg utk acne n pore tu.. yg dulu kaler biru, tulis medicated tu.. but i pakai tetiap hari since die x berapa kasar n i pon ade masalah kat idung cam u too.. pastu i pon guna biore pore pack tu tp yg putih, elok je skang idung nye.. just kalau i terlupa pakai moisturizer jek idung akan kering dan akan timbullah kepala itam tu.. u guna scrub apricot yg oren tu yek?? yg tu cam kasar sket lah.. x pon u guna yg whitening punye lg halus, boleh ganti facial wash..

FAM said...

acu: dolu guna yg whitening ler, konon nak white kan? hahaha. tp sejak dh tukar ni, xjumpa lg yg white tu. hampeh!

Nurhayati said...

i pun mengalami masalah yang sama ngan u.. tensen je rasa.. susah tul nak ilang.. macam2 gak pakai.. sampai skang tak larat nak wat ape dah huhuhuhu

FAM said...

yati: tak blh wat dek, sy obsess dengan kepala hitam nih. nak2 bila duk depan cermin. urghh!!!