expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

February 11, 2010

Petua Sembuhkan Stitches...Ouch!

Ada juga yang tanya saya tentang hal ini. Macam mana nak cepat sembuhkan bekas jahitan (epi wound). Well, saya bukan pakar. Lagipun pengalaman bersalin (dan jahit!) baru dua kali. Jadi sepatutnya soalan tu ditanya pada orang yang beranak ramai atau lebih tepat, bertanyalah kepada gynae anda!
Tapi since dah ada orang tanya, saya just jawab ikut pengalaman saya aje...ok. Nak ikut pun boleh, tak nak pun, terpulang. Lu pikirlah sendiri...


Petua saya senang aje. Makan ikan haruan yang segar dari ladang boleh dibeli di Giant atau Carrefour. Saya makan ikan ni hari-hari. Bukan sekor ye kawan-kawan! Potong-potonglah ikut kesesuaian sekali makan. Dan saya juga makan pati ikan haruan Polleney tu. Bau memang agak turn off tapi ingatlah stitches itu, pasti uols akan telan jugak! Ubat gamat pun bagus juga tapi saya tak makan pun. Selain dari itu, make sure lepas mandi or membuang, bahagian toot itu haruslah kering. Ganti pad selalu.

Itu aje cara saya. Takde cara-cara pelik lain. Alhamdulillah, both times stitches saya baik dalam seminggu gitu. Now dah boleh duduk bersila-no hal punya! Ohh...makcik urut saya cadangkan supaya bakar kunyit hidup dalam daun pisang, lenyekkan dan letak pada pad. Tapi saya tak buat pun.

Ok...itu saja petua minggu ini. Peace!


3 comments:

desirequeen said...

kalau tak koyakkan tak boleh ke?..ngeri la..huhuu

JaNnAh said...

hihi.. dulu minum air gamat rasa macam minum air longkang!! tp sgt membantu..

FAM said...

DQ: ntah le...dh lumrah lagu tu..

Achu: iye ke? i tak minum pun. polleney aje..