expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

August 18, 2009

Malulah dah tua² ni

Saya malu betul nak cerita kisah ni. Tapi in actual fact, takde apa yang nak dimalukan sebenarnya. Takpelah, sekadar berkongsi maklumat. Ntah² ada yang sekapal saya. Di usia nak menginjak ke 3 series ni, saya masih berkejar ke klinik atau hospital untuk nebulizer. Ahha!! Macam budak² kan? Saya memang dari kecik ada asthma, tapi dah lama tak kena. Tapi lately ni saya mudah sesak nafas akibat allergic.

Saya allergic kepada makanan. Dan bukan terhadap makanan pelik² tapi makanan biasa² aje. Ikuti kronologi penemuan allergic saya. Cewahhhh!

Kes 1

Gabungan lempeng @ pancake+butter+honey. Biasa kan? Dulu² kalau makan ni ok je, in fact slalu saya buat untuk breakfast atau minum petang. Tapi saya mula develop allergic terhadap kombinasi ini. Doc cakap mungkin butter+honey tu berlawan. *sighhhh* Akibatnya saya akan mula sesak nafas---> ke hospital la kaedahnya untuk nebulizer.

Kes 2

Satu hari tu, untuk minum petang seisi keluarga, saya buatlah cucur udang instant cap adabi. Pun biasa kan? Lepas makan, 30min kemudian, saya dah ajak Mr Hubby ke klinik untuk nebulizer juga. Sesak nafas nok!

Kes 3

Terkini, dek kerana dah tau saya allergic pada cucur udang, saya guna pula cucur ikan bilis cap yang sama. I tell you, cucur ikan bilis ni dah selalu sangat saya buat. Sebelum ni takde apa² melainkan kenyang. Sekarang, kalau makan memang akan sesak nafas. Pegi klinik, doc pun gelak. "Cekodok pun awak allergic?" *Sighhhhhhhhh*

8 comments:

Anonymous said...

igtkan asthma alergik kt habuk aja.. kena pilih2 mkn la pas ni...

JaNnAh said...

girl.. watch ur food intake..

Diver Mom said...

siannya.. cucur udang pun! :( allergic pada udang nya ka..?

mama uzma said...

baby nak makan yg mahai2 je la mommy...hihi.....

ANAKIRANA said...

kot kandungan dalam tepung tu kot yg awk allergic

Queenin Murni said...

hmm.. perhaps allergy masa pregnant ni kot..


lepas deliver nanti, try balik mkn all those stuff.. :)

take care!

hmm... pam biasa tu tak jln ek? kena neb jugak?

Cutestamoi said...

Fatin, ko la org pertama aku lempang kalo ko tak pakai mask bile pegi public area.. why? sebab ko ade asma.. pehtu tgh preggie. sgt berisiko tinggi H1N1. Ko mesti insap!! aku tanak member2 aku kene H1N1.. haa garang nie.. garang!!

l i e y n said...

rasanya ko allergic ngan preservatives yg kat dlm tu...
bancuh sendiri punya..baru best!!!